קרוהן וקוליטיס – טיפול טבעי ללא סטרואידים

סובל/ת מהתקפי כאב , תכווצויות בבטן, שלשול דמי, שלשולים תכופים והרופא ממליץ על טיפול בסטרואידים.. כדאי שתדע/י, ניתן לרפא קוליטיס כיבית גם באופן טבעי – בעזרת דיקור סיני וצמחי מרפא.

סיפורה האישי של דנה בת 31:
  לפני מס' שנים אובחנתי כחולה בקוליטיס כיבי. טופלתי בסטרואידים במשך תקופה ארוכה עד שהגעתי לדיקור הסיני אצל מולי. כבר בטיפול הראשון הייתה הקלה משמעותית בכאבי הבטן ובדימום ולאחר מס' טיפולים הורדתי במינון הסטרואידים עד שהפסקתי ליטול אותם לגמרי..למכתב.

מהי קוליטיס כיבית? – Ulcerative Colitis
קוליטיס כיבית היא מחלת מעיים דלקתית הפוגעת ברירית המעי הגס., החלחולת ופי הטבעת. קוליטיס היא מחלה כרונית, המתפתחת בהדרגה. חומרת התסמינים בקוליטיס כיבית מושפעת מחומרת הדלקת ומן האזור הפגוע ובהתאם לכך מסווגת לרמות חומרה שונות. למידע מורחב קרא עוד.

מדוע אנשים לוקים במחלות מעיים דלקתיות כדוגמת הקרוהן ו/או קוליטיס?
מחלת הקרוהן התגלתה לפני כמאה שנים ושכיחותה עולה בעיקר בארצות מתועשות. אין ספק שלאורח החיים המודרני – האינטנסיבי ומצבנו הנפשי יש השפעה ניכרת על בריאותנו ככלל ועל מערכת העיכול בפרט. מטופלים רבים מדווחים על התפרצויות בתקופות לחוצות/ מוטרדות בחייהם. ישנן השערות רבות שהתוספות המלאכותיות במזוננו תורמות להתהוות המחלה עקב נזק לתאי המעי ולמערכת החיסונית. הטיפול ברפואה הסינית נותן מענה טבעי ויעיל גם למצב הפיזי וגם לנפשי, ניתן לראות ולחוות הקלה מיידית בתסמינים כבר לאחר הטיפול הראשון.

מה גורם למחלות מעיים דלקתיות כמו קרוהן ולקוליטיס על פי הרפואה הסינית

• "הצטברות חום, לחות ורעילות במעיים"- הצטברות פסולת מטבולית במעי, גורמת לרמה גבוהה של טוקסינים – רעלנים הנספגים במעי דבר הגורם לדלקת, תהליך דלקתי או כיב – פצע ברירית המעי. עלמנת להיפטר מהפסולת המעי מגיב בשילשולים תכופים ולעיתים מלווה דימום, הפרשות ריריות או מוגלתיות.
    מצב זה עלול להיגרם עקב:
  • "חסימות באנרגיית המעי" – הפרעות שונות בתפקודי המעי ויכולת הספיגה שלו, הנגרמות עקב מצבים נפשיים כגון: מתח/לחץ, כעס, עצבנות, מחשבות טורדניות, חרדות.
  • תזונה והרגלי אכילה לקויים – מזונות אתירי סוכר/ שומן קיימים מחקרים אפידמיולוגיים המצביעים על קשר אפשרי בין התהוות מחלת קרוהן לתצרוכת מוגברת של סוכר/ שומן(בעיקר מן החי). מזונות המכילים חומרים משמרים, חומרי טעם וריח מלאכותיים, מייצבים, חומרי הדברה וכדומה, מציפים את מערכת העיכול ברעלנים. מוצרי חלב, ג'אנק פוד וארוחות לא סדירות מחלישים ומשבשים את תפקוד מערכת העיכול.

הטיפול בקרוהן ובקוליטיס ברפואה הסינית:
הטיפול הוא טבעי לחלוטין- משלב דיקור סיני, וצמחי מרפא סיניים ותזונה היעילים ל:

• ניקוז "חום לחות ורעילות" – הדיקור הסיני מחזק את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף: מעורר הפרשת חומרים ביולוגים – כגון סטרואידים המופרשים באופן טבעי על ידי בלוטת יותרת הכליה. הדיקור משפר זרימת הדם לאיזור המודלק וכך מגיעים יותר תאי דם לבנים לריפוי הדלקת ותאי דם אדומים לחידוש בניית רירית המעי. לצמחי המרפא הסיניים פעילות אנטיביוטית ואנטיאוקסידנטית (שפעול מערכת החיסון) רבת עוצמה וכן תורמים לשיקום רירית המעי.
  • פתיחת חסימות אנרגתיות – הדיקור הסיני יעיל מאד בהרגעת הסטרס, איזון מצבו הנפשי של החולה, ומשפיע לעיתים במיידית להרגעת פעולת המעי.
  • חיזוק ה"טחול"- הטחול ברפואה הסינית משמע מערכת האחראית על ספיגת המזון והתמרתו- הפיכתו לאנרגיה. על פי הרפואה הסינית למערכת זו יש גם השפעה ישירה על מערכת החיסון, לכן חיזוק הטחול משמעו גם חיזוק מערכת החיסון..

מחקרים רפואים על דיקור סיני לטיפול בקוליטיס כיבית

במחקר שפורסם במגזין "Digestion" נבדקה יעילות הדיקור סיני במחלת הקרוהן: נבדקו חולים בקרוהן ברמה קלה עד בינונית. החולים חולקו לשתי קבוצות – קבוצה אחת קיבלה טיפולים בדיקור סיני, השניה קיבלה דיקור דמה (דיקור בנקודות אקראיות שאינן נקודות דיקור). לאחר סיום הטיפולים נמשך מעקב על מצב החולים למשך שנים עשר שבועות נוספים. במחקר נבדקה השפעת הדיקור הסיני על: פעילות המחלה – (CDAI= crohn’s disease activity index). שינויים באיכות החיים ובתחושת הבריאות הכללית. ומדדי הדלקת (CRP ו – a1 acid glycoproteinα). תוצאות המחקר הראו יעילות של טיפולי הדיקור הסיני ה"אמיתי" על פני קבוצת דיקור הדמה, בשלושת המדדים. ריכוז של מדד הדלקת  ירד משמעותית רק בקבוצת הדיקור הסיני. השיפור בתוצאות ה CDAI בקבוצת הדיקור הסיני נמשך גם במהלך שניים עשר השבועות שבהם נערך המעקב.
חשוב לציין כי לדיקור הסיני לא היו כל תופעות לוואי. למאמר המלא.
מחקר שפורסם ב- Scandinavian Journal of Gastroenterology ב- 2006 בדק את יעילות הדיקור הסיני על חולי קוליטיס כיבית פעילה ברמת פעילות קלה עד בינונית. במחקר נבדקו 29 חולים שחולקו לקבוצת דיקור סיני ולקבוצת דיקור דמה וקיבלו 10 טיפולי דיקור במשך 5 שבועות. אח"כ נמשך מעקב למשך 16 שבועות נוספים. נבדקו רמת פעילות הקוליטיס (על פי שאלון CAI), איכות החיים (עפ"י שאלון IBDQ), תחושת הבריאות כללית ומדדי דלקת (CRP, 1-acid glycoproteinα). התוצאות הראו שבקבוצת הדיקור האמיתי היה שיפור משמעותי ברמת פעילות הקוליטיס, שנמשכה גם לאורך 16 השבועות של המעקב. איכות החיים ותחושת הבריאות הכללית השתפרו משמעותית בשתי הקבוצות (דיקור אמיתי ודמי). מדדי דלקת בדם – (CRP ו- a1 acid glycoproteinα) – לא שונו בצורה משמעותית לאחר הדיקור באף אחת מהקבוצות. גם במחקר זה לא היו תופעות לוואי בעקבות הדיקור הסיני. למאמר המלא.
במחקר שפורסם ב -world Journal of Gastroenterology ב- 2012  נמצא שטיפול במוקסה יכול לווסת פלורת מעיים ומעכב את הביטוי של TNF-α ו- IL-12 ברקמות המעי הגס של חולדות עם קוליטיס כיבית, מצביע על כך שטיפול במוקסה יכול לשפר את התגובה חיסונית במעי הגס. למאמר המלא.
במחקר אחר שפורסם במגזין ב- 2014 נמצא שמוקסה יעילה לטיפול בקוליטיס כיבית בחולדות- משקמת פגיעות ברקמה הרירית של המעי הגס. למאמר המלא