רפואת נשים

טיפול בכאב

הפרעות עיכול

מע' חיסון ונשימה

בעיות עור

הפרעות רגשיות

אונקולוגיה

תפריט רפואת נשים ווצאפ התקשר 050-7903361
טלפון 050-7903361

מעי רגיז IBS – טיפול טבעי ללא תרופות

טיפול טבעי במעי רגיז או רגיש בעזרת דיקור סיני  
גיל ד. 35:
 מזה כ-3 שנים אני סובל מתסמונת המעי הרגיז, סבלתי מ- 3-4 יציאות ביום המלוות בלחץ וכאב. חשתי חוסר בטחון להסתובב במקומות ללא נוחיות בסביבה. לאחר כ- 3- 4 טיפולים אורח החיים שלי השתנה…אין ספק שהטיפול של מולי בעזרת הדיקור הסיני, עזר לי מאד בתקופה מאד קצרה.. למכתב. לסיפורי הצלחה נוספים והמלצות ראה/י למטה.
כיצד מטפלים במעי רגיז בדרך טבעית- ברפואה הסינית
ברפואה הסינית לא מטפלים רק בסימפטום אלא מסתכלים על הגוף כשלם – הקשר בין מערכות פיזיולוגיות לרגשיות. בהתאם לאבחנה(המפורטת להלן) יותאם הטיפול:
  • הקשר הפסיכולוגי-נוירולוגי – ברפואה הסינית נקרא "חסימות באנרגיית המעי''– משמע הפרעות שונות בתנועתיות המעיים ויכולת הספיגה שלהם, מה שמתבטא בכאבי בטן, התכווצויות, נפיחות, גזים, דחף פתאומי להתרוקן ושלשול או עצירות. חסימות אנרגתיות אלה, בד"כ נגרמות עקב מצבים נפשיים כמו: מתח/לחץ, כעס, עצבנות, מחשבות טורדניות ו/או חרדות.
  • הקשר למחלות מעיים דלקתיות – נקרא "חום ולחות בקיבה ובמעיים'' – משמע רמה גבוהה של  רעלנים במערכת העיכול עקב "חסימות באנרגיית המעי" כנ"ל או תזונה והרגלי אכילה לקויים פירוט להלן:
  • הקשר תזונתי– אצל חלק מהאנשים מזונות שונים כגון: מוצרי חלב, בוטנים, מאכלים שומנים או שטוגנו בשמן עמוק, יוצרים גירוי לרירית המעיים מה שגורם להתכווצויות מוגברות. ארוחות לא סדירות גם הן משפיעות על תפקודו התקין של המעי ועלול לגרום להפרעות בפעולת המעיים.
  • הקשר סביבתי/ אורח חיים– "קור ולחות בקיבה ובמעיים" – עלול להיגרם עקב :קור חיצוני שחודר למערכת העיכול – אנשים שחשופים לקור עקב עבודתם או תחביבם (כגון גלישת רוח/ גלים, צלילה וכד')
  • חוסר יאנג– משמע חוסר באנרגית החם בגופו, מצב זה עלול לגרום לקור באזור אנרגתי של הבטן תחתונה – כולל המעיים. שלשול מסוג זה בד"כ ילווה באי-סבילות לקור, גפיים קרות, כאבי ברכיים או גב תחתון.
הטיפול בעזרת מחטים סיניים דקיקות לתסמונת המעי הרגיז – ללא תרופות וללא תופעות לוואי
הטיפול מותאם אישית לכל מטופל ונעשה לאחר תשאול ואבחון מעמיק. הדיקור פועל דרך גירוי נקודות עצב בגוף הקשורות לפעולת המעיים דרך המערכת העצבית. במקביל יש לו אפקט הרגעה והפחתת סטרס. כן ניתן להרגיע ולאזן את המערכת הנפשית- עצבית- פיזית ולהחזיר לאיזון את פעולת המעי.
במקביל לטיפול אני משלבת המלצות לתזונה מתאימה – תזונה שאינה מגרה את המעי אלא מרגיעה ומווסתת אותו(פרוט ראה בהמשך). התוצאות בד"כ דיי מהירות – כבר לאחר 2-3 טיפולים ניתן לחוש שיפור משמעותי  ראה/י סיפורי הצלחה.

מחקרים ומאמרים על יעילות הטיפול בדיקור הסיני למעי רגיש/ רגיז
במס' מחקרים איכותיים בנושא דיקור הסיני, ניתן לראות שיפור משמעותי בתסמיני תסמונת המעי הרגיז לאחר הטיפול בדיקור הסיני.
מחקר שפורסם במגזין Gastroenterology Nursing ב-2009, בדק את השפעת הדיקור הסיני על כאבי בטן, אי נוחות בבטן, גזים, נפיחות והפרעות ביציאות. מתוך 29 איש הסובלים ממעי רגיז. 14 קיבלו טיפול בדיקור סיני בנקודות דיקור המשפיעות על מערכת העיכול ו- 15 קיבלו דיקור דמי- בנקודות שאינן נקודות דיקור אמיתיות = קבוצת פלסבו. התוצאות היו מרשימות: בתום 4 שבועות = 8 טיפולי דיקור, בקבוצת הדיקור הסיני האמיתי הושג שיפור של 59% בכאבי בטן ונפיחות בבטן לעומת שיפור של 1% בלבד קבוצת הדיקור הדמי. בתסמינים נוספים שנבדקו – גזים, נפיחות ושינויי יציאות התוצאות היו דומות: בקבוצת הדיקור האמיתי הושג שיפור של 52% לעומת שיפור של 1.7% בקבוצת הפלסבו. למאמר המלא
במחקר אחר שפורסם במגזין Neurogastroenterology Motility ב- 2012  בדקו על אלו אזורים במוח משפיע הדיקור הסיני בזמן הטיפול בתסמונת המעי הרגיז ודרך איזה מנגנונים מקל על הסימפטומים. במחקר השתתפו 30 איש הסובלים ממעי רגיז ושלשולים, חצי מהם קיבלו דיקור סיני אמיתי והחצי השני דיקור דמי- קבוצת הפלסבו. על מנת לבדוק את השפעת הדיקור הסיני על המוח נעשה MRI בארבעה מצבים שונים: מתח רקטלי, מתח רקטלי בזמן הדיקור הסיני, מתח רקטלי לאחר סיום טיפול בדיקור סיני ודיקור סיני ללא מתח רקטלי. תוצאות המחקר הראו כי דיקור סיני הביא להפעלה רבה יותר של האינסולה הימנית ושל אזור התלמוס יחסית לדיקור הפלסבו. מסקנות החוקרים היו כי ייתכן שהשפעת הדיקור הסיני על תסמונת המעי הרגיז היא על ידי הפעלה של נתיבי סרוטונין באינסולה והשפעה על מצב הרוח של המטופל. למאמר המלא
 מאמרים נוספים הקשורים למעי רגיז: 
המלצות תזונה למעי הרגיז/רגיש:
מאיזה מזון יש להימנע:
  • מזונות ומשקאות חריפים – מגרים את רירית המעי.
  • חלב ומוצריו(כולל גבינות צהובות), לבנה עיזים וקוטג' ניתן לצרוך בכמות קטנה.
  • קמח לבן, עדיף לחם/פסטה מכוסמין.
  • תבלינים חריפים, רטבים, חומץ בלסמי.
  • מזונות מעובדים/ חומר משמר/ממתיקים מלאכותיים.
  • ירקות וקטניות הגורמים לחומציות וגזים כגון: חציל, כרוב, כרובית, שעועית, חומוס.

מה כן מומלץ לאכול:
פפאיה 
– זהו הוא פרי ממש מרפא!! מטפל בדלקות קיבה ואולקוסים. עוזר גם להקלת תסמיני מעי רגיז.
לכאבי בטן – מומלץ לשתות חליטות של עלי: מרווה, זוטה, שיבא עוזרות להקלה בנפיחות וכאב.
לנפיחות וגזים – חליטה של זרעי שומר.
לשלשול דייסת אורז לבן – המבושל היטב עם הרבה מים, מרפד ומרגיע את רירית הקיבה והמעיים. מונע ועוצר שלשולים, ירקות שורש ומזון מבושל המופחת בסיבים.
לעצירות – הרבו בשתיית מים ואכילת ירקות ומזונות עשירים בסיבים: לחם/ אורז מלא, דייסת קוואקר, סלק, ברוקולי, כרובית, שזיפים מיובשים.
פרוביוטיקה – תוסף של חיידקי מעיים – העוזרים לתהליכי העיכול.

מהי תסמונת המעי הרגיז? – IBS = Irritable Bowel Syndrome
תסמונת המעי הרגיז או המעי הרגיש  היא הפרעה בתנועתיות של המעיים הגורמת שורה של תסמינים לא נעימים בתחושות בבטן ובפעולת המעיים – היציאות. תסמונת המעי הרגיז שכיחה למדי כ- 20% מהאוכלוסייה סובלים ממנה ולעניות דעתי הרבה יותר – יש אנשים רבים הסובלים מבעיה זו וכלל אינם יודעים שזה מעי רגיז. על אף שכיחות הבעיה, לרפואה המערבית אין הסבר פיזיולוגי ו/או בדיקה שיכולה לאבחן את הסיבה לתופעה, היא מאובחנת דרך שלילת מחלות אחרות היכולות לבוא לידי ביטוי באותם סימפטומים. גם אין טיפול או תרופה שפותרים את הבעיה משורשה ומונעים הישנותה. אז איך מטפלים?!
הדיקור הסיני!! מטפל בבעיה של מעיים רגיזים בהצלחה וביעילות רבה ובדרך כלל מביא להקלה מהירה ומשמעותית. אז למה לסבול אם אפשר להנות מאיכות חיים.
 מהם התסמינים השכיחים של מעי רגיז: 
  • כאבי בטן, עוויתות או התכווצויות המופיעים ללא סיבה או שעה-שעתיים לאחר האוכל.
  • נטייה למס' יציאות רכות ודחופות על הבוקר או לאחר ארוחה.
  • יציאה המלווה תחושה של אי התרוקנות מלאה.
  • החמרה של כאבי הבטן והשלשולים כתוצאה ממתח ולחץ נפשי.
  • עצירות – אין תחושה של צורך להתפנות למשך מס' ימים.
  • נפיחות, תפיחות או תחושת אי נוחות בבטן.
  • צואה מלווה ריר. 
מה גורם למעי רגיז?
בספרות המקצועית – קיימות מספר סברות לגבי מנגנונים הגורמים לתסמונת המעי הרגיז שעשויים להשפיע: 1. מצאו שינוי בקשר העצבי וההורמונאלי המקשר בין המוח למערכת העיכול ובין מערכת העיכול למוח. הגורמים לשינוי זה עשויים להיות תורשתיים, סביבתיים- כתוצאה מהרגלי אכילה לקויים, תוצאה של זיהום במערכת העיכול או פסיכולוגיים.
2. אלרגיות למזון – אצל רבים מהסובלים ממעיים רגישות נתגלה בדיעבד רגישות ללקטוז ו/או לגלוטן.

כיצד מאבחנים מעי רגיז? 
מכיוון שתסמונת זו לא ניתן לאבחן על ידי בדיקה ספציפית, היא מאובחנת דרך שלילת מחלות אחרות היכולות לבוא לידי ביטוי באותם סימפטומים. וכאשר התסמינים קיימים מעל 3 חודשים והתלונות עונות על הקריטריונים להלן: כאבים או אי נוחות בבטן המאופיינים בהקלה בכאב לאחר יציאה. תדירות יציאות לא תקינה – יותר משלוש יציאות ליום או פחות משלוש יציאות לשבוע. צורת צואה שאינה תקינה – גושית וקשה, מימית או מלווה בריר. תהליך התרוקנות שאינו תקין – מאמץ, תכיפות או תחושה של התרוקנות לא מלאה. תחושה מתמשכת של נפיחות או אי נוחות בבטן.

מהו הטיפול התרופתי לתסמונת המעי הרגיז/ הרגיש?
הטיפול הרפואי המקובל הוא בעיקר סימפטומטי – טיפול המשתנה בהתאם לתסמיני המחלה. במקרים של עוויתות מעי יינתן טיפול בתרופות נוגדות התכווצויות הנלקחות סמוך למועד הארוחה, במקרי שלשול יינתנו תרופות נוגדות שלשול כגון אימודיום, רפאסל. במקרי עצירות ניתן לטפל בסיבים תזונתיים, נרות/ חוקנים. במידה והחולה סובל גם מדיכאון או חרדות, הרופא ימליץ על תרופות הרגעה. לצערנו, אף אחד מטיפולים אלה לא ממש פותר את הבעיה, רק מרגיע לפרק זמן קצר ומייצר תלות בתרופות.
מה גורם להחרפה במצב של מעי רגיז:
אצל רב החולים התסמינים מופיעים או מחריפים ברגעי לחץ/ מתח נפשי. בד"כ מופיעים בבוקר או כשעה – שעתיים לאחר האוכל. תכיפות התסמינים ועוצמתם משתנה מאדם לאדם – יכולה לנוע מתסמינים קלים מאוד שאינם משפיעים על שגרת היומיום ועד לתסמינים קשים ותדירים הפוגעים באיכות החיים. עד כדיי חוסר בטחון וחרדה לצאת מהבית מחשש שלא יהיו שירותים זמינים. יש שסובלים מריפלוקס, נפיחות, גזים וקרקורי בטן אשר מלבד חוסר הנוחות הנוראה מסבים מבוכה רבה, פוגעים בעבודתם ובמצבים אינטימיים. פעמים רבות תסמינים אלא נלווים למחלת קרוהן קוליטיס. וגורמים/מגבירים תחושות חרדה  ודיכאון.

לסיכום
מכיוון שהגורם העיקרי לתסמונת המעי הרגיז קשור למצבנו הנפשי- רגשי, חשוב מאד להימנע כמה שאפשר ממצבים הגורמים לכם מתח נפשי. לאנשים הסובלים מסטרס תמידי, דיכאון או חרדות מומלץ לשלב טיפול פסיכולוגי, טיפולים/תירגולים שמלמדים כיצד להרפות: כגון טיפול בביו-פידבק. שיעורי יוגה, מדיטאציה, טאי-צ'י או כל דבר אחר שיעזור לכם להפיג את הסטרס. כמוכן חשוב להקפיד על פעילות ספורטיבית סדירה- עוזרת מאד להפגת מתח נפשי ולהסדרת פעילות המעי.
התייעצות עם מומחה

בעיות רפואיות

מסרוני תודה
טיפים והמלצות