מעי רגיז / רגיש – טיפול טבעי ללא תרופות

טיפול טבעי במעי רגיז/ רגיש בדיקור סיני – סיפור אישי
גיל ד. 35:
 "מזה כ-3 שנים אני סובל מתסמונת המעי הרגיז, סבלתי מ- 3-4 יציאות ביום המלוות בלחץ וכאב. חשתי חוסר בטחון להסתובב במקומות ללא נוחיות בסביבה. לאחר כ- 3- 4 טיפולים אורח החיים שלי השתנה…אין ספק שהטיפול של מולי עזר לי מאד בתקופה מאד קצרה.." למכתב
מנסיוני עם מטופלים רבים שסבלו מתופעות של מעי רגיז הרפואה הסינית מטפלת בהצלחה וביעילות רבה בבעיה זו בעזרת דיקור סיני – אשר בדרך כלל מביא להקלה משמעותית. למה לסבול אם אפשר להנות מאיכות חיים…לסיפורי הצלחה נוספים קרא למטה.

מהי תסמונת המעי הרגיז? – IBS = Irritable Bowel Syndrome
תסמונת המעי הרגיז – לעיתים מכונה גם תסמונת המעי הרגיש  זו הפרעה בתנועתיות של המעיים הגורמת שורה של תסמינים לא נעימים בתחושות בבטן ובפעולת המעיים – היציאות. שכיחות  תסמונת המעי הרגיז שכיחה למדי כ- 20% מהאוכלוסייה סובלים ממנה ולעניות דעתי הרבה יותר – יש אנשים רבים הסובלים מבעיה זו וכלל אינם מודעים לה. על אף שכיחות הבעיה, לרפואה הקונבנציונאלית אין הסבר או סיבה ברורה לתופעה לכן גם אין טיפול מוכר או תרופה שפותרת את הבעיה משורשה ומונעת הישנותה..אז מה עושים?!..דיקור סיני!!
מהם התסמינים של מעי רגיז/ רגיש:
  • כאבי בטן, עוויתות או התכווצויות המופיעים ללא סיבה או שעה-שעתיים לאחר האוכל
  • נטייה למס' יציאות רכות ודחופות על הבוקר או לאחר ארוחה
  • יציאה המלווה תחושה של אי התרוקנות מלאה
  • החמרה של כאבי הבטן והשלשולים כתוצאה ממתח ולחץ נפשי.
  • עצירות – אין תחושה של צורך להתפנות למשך מס' ימים
  • נפיחות, תפיחות או תחושת אי נוחות בבטן
  • צואה מלווה רירית

מה מאפיין או מחריף את תסמונת המעי הרגיז/ רגיש:
התסמינים מופיעים או מחריפים בזמן לחץ / מתח נפשי, בד"כ מופיעים בבוקר או כשעה – שעתיים לאחר האוכל. תכיפות התסמינים ועוצמתם משתנה מאדם לאדם – יכולה לנוע מתסמינים קלים מאוד שאינם משפיעים על שגרת היומיום ועד לתסמינים קשים ותדירים הפוגעים באיכות החיים. אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז מרגישים חוסר ביטחון להסתובב במקומות בהם אין שירותים זמינים. כמוכן ישנם הסובלים מנפיחות, גזים וקרקורים מהבטן אשר מלבד חוסר הנוחות הנוראה גורמים למבוכה רבה, פוגעים בעבודתם ובמצבים אינטימיים. פעמים רבות התסמינים מתלווים למצבי סטרס, חרדה או דיכאון ברמות שונות.

מה גורם למעי רגיז – מעי רגיש?
בספרות המקצועית – קיימות מספר סברות לגבי מנגנונים הגורמים לתסמונת המעי הרגיז שעשויים להשפיע: 1.מצאו שינוי בקשר העצבי וההורמונאלי המקשר בין המוח למערכת העיכול ובין מערכת העיכול למוח. הגורמים לשינוי זה עשויים להיות תורשתיים, סביבתיים- כתוצאה מהרגלי אכילה לקויים, תוצאה של זיהום במערכת העיכול או פסיכולוגיים. 2. אלרגיות למזון – אצל רבים מהסובלים ממעיים רגישות נתגלה בדיעבד רגישות ללקטוז ו/או לגלוטן.

כיצד מאבחנים מעי רגיז?
מכיוון שתסמונת זו לא ניתן לאבחן על ידי בדיקה ספציפית, היא מאובחנת דרך שלילת מחלות אחרות היכולות לבוא לידי ביטוי באותם סימפטומים. וכאשר התסמינים קיימים מעל 3 חודשים והתלונות עונות על הקריטריונים להלן: כאבים או אי נוחות בבטן המאופיינים בהקלה בכאב לאחר יציאה. תדירות יציאות לא תקינה – יותר משלוש יציאות ליום או פחות משלוש יציאות לשבוע. צורת צואה שאינה תקינה – גושית וקשה, מימית או מלווה בריר. תהליך התרוקנות שאינו תקין – מאמץ, תכיפות או תחושה של התרוקנות לא מלאה. תחושה מתמשכת של נפיחות או אי נוחות בבטן.

מהו הטיפול התרופתי לתסמונת המעי הרגיז / הרגיש?
הטיפול הרפואי המקובל הוא בעיקר סימפטומטי – טיפול המשתנה בהתאם לתסמיני המחלה. במקרים של עוויתות מעי יינתן טיפול בתרופות נוגדות התכווצויות הנלקחות סמוך למועד הארוחה. במקרי שלשול יינתנו תרופות נוגדות שלשול. במקרי עצירות ניתן לטפל בסיבים תזונתיים, נרות / חוקנים. במידה והחולה סובל גם מדיכאון או חרדות, הרופא ימליץ על טיפול תרופתי בנוגדי דיכאון. לצערנו, אף אחד מטיפולים אלה לא פותר את הבעיה, רק מרגיע לפרק זמן קצר ומייצר תלות בתרופות.

כיצד ניתן לטפל במעי רגיז בדרך טבעית ברפואה הסינית

ברפואה הסינית לא מטפלים בסימספטומים אלא מסתכלים על הגוף כשלם – פיזי ונפשי, בהתאם לאבחנה ינתן הטיפול:
  • הקשר הפסיכולוגי– נוירולוגי -"חסימות באנרגיית המעי"- משמע הפרעות שונות בתנועתיות המעיים ויכולת הספיגה שלהם, דבר המתבטא בכאבי בטן, התכווצויות, נפיחות, גזים, דחף פתאומי להתרוקן ושלשול או עצירות. חסימות באנרגיית המעי בד"כ נגרמות עקב מצבים נפשיים כמו: מתח/לחץ, כעס, עצבנות, מחשבות טורדניות ו/או חרדות.
  • הקשר למחלות מעיים דלקתיות – "חום ולחות בקיבה ובמעיים" – משמע רמה גבוהה של טוקסינים – ספיגה מוגברת של רעלנים במערכת העיכול עקב "חסימות באנרגיית המעי" כנ"ל, תזונה והרגלי אכילה לקויים: תזונה עשירה בסוכרים, שומנים, מוצרי חלב ו/או ארוחות לא סדירות, המשפיעים על תפקודו התקין של המעי וגורמים להפרעות בפעולת המעיים כנ"ל.
  • הקשר סביבתי/ אורח חיים– "קור ולחות בקיבה ובמעיים" – עלול להיגרם עקב:קור חיצוני שחודר למערכת העיכול – אנשים שחשופים לקור עקב עבודתם או תחביבם (כגון גלישת רוח/ גלים, צלילה וכד')
  • הקשר תזונתי– מזונות שונים כגון: מוצרי חלב, בוטנים, מאכלים שומנים או שטוגנו בשמן עמוק, מגרים את רירית המעיים וגורמים להתכווצויות מוגברות.
  • חוסר יאנג– משמע חוסר באנרגית החם בגופו, מצב זה עלול לגרום לקור באזור אנרגתי של הבטן תחתונה – כולל המעיים. שלשול מסוג זה ילווה באי- סבילות לקור, גפיים קרות, כאבי ברכיים או גב תחתון.

טיפול טבעי בדיקור סיני – ללא תרופות, לתסמונת המעי הרגיז

הטיפול נעשה לאחר אבחון מעמיק ומותאם אישית לכל מטופל. בעזרת גירוי נקודות דיקור הקשורות למערכת העצבית ככלל ולפעולת המעי בפרט. ניתן להרגיע ולאזן את המערכת הנפשית- עצבית- פיזית ולהחזיר לאיזון את פעולת המעי. בהתאם לאבחון הסיני נבחר נקודות דיקור וצמחים הפותחים חסימות אנרגטיות מנקזים "חום ולחות" מהקיבה והמעיים, או מחזקים יאנג ומחממים את המעיים.
במקביל לטיפול אני משלבת המלצות לתזונה מתאימה – אשר אינה מגרה את המעי אלא מרגיעה ומווסתת אותו. בד"כ התוצאות די מהירות – כבר לאחר 2-3 טיפולים ניתן לחוש שיפור משמעותי (ראה סיפורי הצלחה).

עבודות מחקר ומאמרים על יעילות הטיפול בדיקור הסיני למעי רגיש/ רגיז
קיימים מעט מאד מחקרים איכותיים בנושא דיקור הסיני לתסמונת המעי הרגיז. עם זאת, במעט הקיים ניתן לראות שיפור משמעותי בתסמיני תסמונת המעי הרגיז לאחר הטיפול בדיקור הסיני.
מחקר שפורסם במגזין Gastroenterology Nursing ב-2009, בדק את השפעת הדיקור הסיני על כאבי בטן, אי נוחות בבטן, גזים, נפיחות והפרעות ביציאות. מתוך 29 איש הסובלים ממעי רגיז. 14 קיבלו טיפול בדיקור סיני בנקודות דיקור המשפיעות על מערכת העיכול ו- 15 קיבלו דיקור דמי- בנקודות שאינן נקודות דיקור אמיתיות = קבוצת פלסבו. התוצאות היו מרשימות: בתום 4 שבועות = 8 טיפולי דיקור, בקבוצת הדיקור הסיני האמיתי הושג שיפור של 59% בכאבי בטן ונפיחות בבטן לעומת שיפור של 1% בלבד קבוצת הדיקור הדמי. בתסמינים נוספים שנבדקו – גזים, נפיחות ושינויי יציאות התוצאות היו דומות: בקבוצת הדיקור האמיתי הושג שיפור של 52%% לעומת שיפור של 1.7% בקבוצת הפלסבו. למאמר המלא
במחקר אחר שפורסם במגזין Neurogastroenterology Motility ב- 2012  בדקו על אלו אזורים במוח משפיע הדיקור הסיני בזמן הטיפול בתסמונת המעי הרגיז ודרך איזה מנגנונים מקל על הסימפטומים.
במחקר השתתפו 30 איש הסובלים ממעי רגיז ושלשולים, חצי מהם קיבלו דיקור סיני אמיתי והחצי השני דיקור דמי- קבוצת הפלסבו. על מנת לבדוק את השפעת הדיקור הסיני על המוח נעשה MRI בארבעה מצבים שונים: מתח רקטלי, מתח רקטלי בזמן הדיקור הסיני, מתח רקטלי לאחר סיום טיפול בדיקור סיני ודיקור סיני ללא מתח רקטלי. תוצאות המחקר הראו כי דיקור סיני הביא להפעלה רבה יותר של האינסולה הימנית ושל אזור התלמוס יחסית לדיקור הפלסבו. מסקנות החוקרים היו כי ייתכן שהשפעת הדיקור הסיני על תסמונת המעי הרגיז היא על ידי הפעלה של נתיבי סרוטונין באינסולה והשפעה על מצב הרוח של המטופל. למאמר המלא