כאב בפות

וולוודניה, וסטיבוליטיס, וגיניזמוס – הבדלים, גורמים וטיפול טבעי בדיקור סיני

מהי וולוודיניה
המונח וולווה= פות, דיניה= כאב, זהו מצב מתמשך של אי נוחות מתמדת ו/או כאב כרוני בפות. מאופיין בתחושת בערה, צריבה, דקירה, גירוי מכאיב או עור משופשף באברי המין הנקביים. תחושת הגירוי, מיקומו ומשך הופעתו משתנה מאישה לאישה. הכאב יכול להופיע בכל אזור באיבר המין ולפעמים אף יכול להגיע לאזור פי הטבעת. הכאב יכול להיות קבוע או לסירוגין. לעתים ממוקד ולעתים נרחב יותר. כאשר כאב בפות מופיע לפרק זמן ממושך וללא אבחון של מחלה דלקתית, זיהומית, דרמטולוגית- כגון סבוריאה או כל הפרעה ידועה אחרת, התסמונת נקראת וולוודיניה. כאשר הכאב מתרכז באזור פתח הנרתיק ומופיע במיוחד בזמן קיום יחסי מין, התופעה נקראת וסטיבוליטיס.

וסטיבוליטיס

זהו סוג של כאב פות הממוקד באזור הוסטיבולה – פתח הנרתיק, מורגש בעיקר בעת ניסיון לחדור לנרתיק בעת קיום יחסי מין, החדרת טמפון או בדיקה גניקולוגית. לעתים מקרין לכיוון הדגדגן, המפסעה, הפרנאום ופי הטבעת. התחושות יכולות להיות כה קשות עד שקיום יחסי מין נהיה בלתי אפשרי ואפילו ישיבה, הליכה או לבישת מכנסיים הדוקים יהיו בלתי נסבלים. וסטיבוליטיס מאובחן ע"פ בדיקת רגישות – על ידי מגע קל באזור פתח הנרתיק, אודם ובצקת ברקמה. השם שניתן למחלה מציין רקמה דלקתית, אך לא ברור אם אכן דלקת היא הגורמת לרגישות הגדולה במקום.

וגיניזמוס/ וגיניסמוס

וגיניזמוס מתייחס לכווץ לא רצוני ומתמשך של שרירי רצפת האגן, המביא לכאב בניסיון חדירה לנרתיק, והחדירה לנרתיק כואבת ואפילו בלתי אפשרית. וגיניזמוס ו-וולוודיניה יכולים להתקיים בו זמנית או בנפרד זה מזה. למידע מורחב אודות וולוווגיניטיס קרא עוד.

הסיבות והגורמים לכאב בפות
הגורמים אינם ידועים בבירור, ישנן השערות שונות כמו: פציעה או גירוי באחד העצבים של הפות; רגישות יתר מקומית לפטריות הקַנְדִידָה; תגובה אלרגית לחומרים מגרים מן הסביבה (סבון, חומרי חיטוי, נרות, קרמים); רמות גבוהות של גבישי אוֹקסַלַאט בשתן; כיווץ ממושך של שרירי רצפת האגן. כיום מקובל ההסבר שהמקור העיקרי לסימפטומים קשור בהפעלת מערכת הכאב, קשור לתהליך דלקתי עצבי מקומי וכן לסף רגישות עצבית נמוך. כמוכן מיוחסים לתופעה הקשר פסיכולוגי והשלכות פסיכולוגיות על הדימוי העצמי, המיניות והזוגיות.

האם כאב בפות היא תופעה נפוצה?
אין נתונים מדויקים על שכיחות הבעיה הערכה היא כי 5-15% מהנשים סובלות מכאב וגינאלי ברמת חומרה משתנה..
הגורמים לכאב פות על פי הרפואה הסינית:
  • "חסימות באנרגיית הכבד"– על פי הרפואה הסינית אנרגיית ה"כבד" אחראית על זרימה תקינה של אנרגיה ודם בגופינו ככלל ובפרט באזורים בהם עובר "המרידיאן של הכבד"- ערוץ אנרגיה – משמע שלוחה של מערכת העצבים. האנרגיה של ערוץ עצבי זה מאד מושפעת ועלולה להיחסם עקב מצבים נפשיים ופיזיים כגון: לחץ/ מתח, חרדה, בעיות בזוגיות, דיכאון,  טראומה נפשית או פיזית כגון: לידה קשה, כירורגיה/ צריבה של הנרתיק וכדומה. כאשר נוצרת חסימה ב"אנרגיית הכבד", אנרגיה ודם לא זורמים בצורה תקינה באזורי הגוף בהם עובר המרידיאן- ביניהם כמובן אזור איברי המין . משום כך מופיע כאב, צריבה או חוסר נוחות באזור הנרתיק, השפתיים וסביבם. כמוכן חסימות בזרימת האנרגיה הכללית עלולות לגרום לדיכוי /שיבוש תפקודי מערכת החיסון והעיכול, לפגוע בתהליכי ניקוז רעלים ופסולת מטבולית מהגוף וכך לגרום לתהליך דלקתי. מוסבר בהרחבה במאמר: פטרייה וגינלית.
  • "חום, לחות ורעילות במחמם תחתון": "חום לחות ורעילות"- ניתן לתרגם בשפת הרפואה הקונבנציונלית כדלקת, תהליך דלקתי או פטרייתי. "מחמם תחתון" – משמע אזור אנרגתי הנמצא בבטן התחתונה וכולל: את המערכת הגניטלית: הרחם, הנרתיק, דרכי השתן וכדומה. סינדרום זה מתבטא בהפרשות מרובות, צהובות או צהבהבות, מלוות בריח רע או הפרשות מעטות וסמיכות, גרד עז ו/או חוסר נוחות שלעתים מלווה בצריבה, דקירות, אדמומיות ורגישות למגע בפתח הנרתיק וכאב בזמן קיום יחסים.
  • "חוסר יין של כבד וכליות" – המושג "יין" כולל: דם, נוזלי גוף שונים, הורמונים נשיים ועוד. כאשר קיים מצב של "חוסר יין" יופיעו תופעות של חום ויובש. ערוצי האנרגיה של הכבד והכליות עוברים וקשורים למערכת הגניטלית לכן יופיעו תופעות של יובש, שריפה ו/או פציעה בנרתיק, גרד קל עד עז ולעתים הפרשות מעטות אך סמיכות. מצב זה לעתים ילווה בתחושת חום פנימי בגוף או בכפות ידיים ורגליים בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב, לפעמים גם יופיעו הזעות לילה ו/או צפצופים באוזניים.

לסיכום, אילו הם הגורמים השכיחים ביותר אך במציאות לא בהכרח יופיעו בנפרד, במקרים רבים מופיעים בשילוב, לכן חשוב להגיע למטפל מנוסה שידע להבדיל ולאבחן את שורש הבעיה ולתת את הטיפול המתאים.

אפשרויות הטיפול הקיימות והמלצות להקלה
  1. מניעה ממוצרים העלולים לגרום להחמרת הבעיה – שימוש בתחתוני כותנה וסבונים היפו-אלרגניים, מניעת שימוש בתחתוניות המכילות בשמים, הפסקת גלולות למניעת הריון ועוד.
  2. טיפול מקומי – במשחות המכילות סטרואידים, חומר אנטי דלקתי, אנטי פטרייתי, תכשירי אלחוש/ הרדמה (מקומית)- טיפול זה בטוח לשימוש אך מגבלתו העיקרית היא משך הזמן הקצר בו הוא יעיל.
  3. טיפול בכאב – הזרקת אינטרפרון מקומי.
  4. פיזיוטרפיה לרצפת האגן – לשחרורמתחהשריריםהמוגבר ולימוד האשה לשלוט על שרירי האגן ע"י כיווץ והרפיה לפי רצונה. לעיתים נעזרים בביופידבק.
  5. טיפול פסיכוסקסואלי – זהו מרכיב חשוב בטיפול. בעבר חשבו שחלק מהאטיולוגיה הוא פסיכולוגי. כיום מקובל שהחלק הפסיכולוגי הוא משני לכאבים. ברוב המקרים ישולב טיפול מיני-קוגניטיבי ועדיף טיפול מיני-זוגי. חשוב לשלב את בן הזוג בטיפול כי גם הוא סובל עקב הכאב ש"הוא גורם" לבת זוגו. במקרים קשים במיוחד ישולב גם טפול פסיכוטרפי.
  6. טיפול ניתוחי – כריתת מוקוזת הוסטיבולום. מדובר בטיפול הנתון לויכוח כיון שהניתוח עלול לגרום לפיברוזיס מקומי משני ועקב כך החמרת הסימפטומים. ברוב המרכזים מקובל לבצע וסטיבולקטומיה רק כשהטיפולים האחרים לא הצליחו.

למרבית התסכול טיפולים אלה לא ניתן להעלים את הבעיה לחלוטין או לרפא אותה כך שלא תהיינה תלויות בתרופות. רק בחלק מן הנשים ניתן להביא להקלה ולשיפור משמעותי ולכן רב הרופאים נותרים חסרי אונים מול הבעיה.

הטיפול בדיקור סיני לכאב בפות:
הטיפול ניתן בהתאם לאבחנה הסינית המפורטת לעיל וכולל דיקור ופורמולת צמחים (במידת הצורך). הטיפול שם דגש על שורש הבעיה ומטרתו להביא לריפוי ואיזון המערכות הפנימיות על ידי:
פתיחה של חסימות אנרגטיות – איזון המע' העצבית הקשורה לאזור הנרתיק ופתח הנרתיק – לשם הורדת הרגישות העצבית הגבוהה. במקביל תורם איזון זה להרגעה הנפשית הכללית.
סילוק "חום לחות ורעילות''- הדיקור והצמחים מעוררים את הגוף לטפל בדלקת המקומית.
חיזוק והזנה של "יין"– למשל וויסות של המערכת ההורמונלית.
הפגת סטרס וחרדה -במקרה של מצב נפשי מעורער- עקב האינטנסיביות היומיומית, חוויה טראומטית או חרדות, אני מוסיפה נקודות שעוזרות לאיזון רגשי – להפחתת סטרס וחרדה. במקרים קשים/ מורכבים כמובן שממליצה לשלב טיפול פסיכותרפי, טיפול מיני או זוגי.

המלצות תזונה

במקביל לטיפול אני ממליצה למטופלות על תזונה בריאה- הכוללת הפחתת סוכרים, הימנעות ממאכלים המכילים קמח לבן ומוצרי חלב המעודדים צמיחה והתרבות של פטריות.

מניסיוני
מגיעות אליי נשים רבות הסובלות זמן רב מכאב וגינאלי מסוג כזה או אחר, ברמות כאב שונות, לאחר שניסו ועברו טיפולים קונבנציונליים רבים ללא הועיל או עם הקלה זמנית בלבד. הן מגיעות מתוך ייאוש, סקפטיות ביותר ולא מתוך אמונה שהטיפול הסיני באמת יעזור להן, כך שמי שחושב ש"צריך להאמין כדי שהטיפול יעבוד" טועה!..ברב המקרים, לאחר שניים עד שלושה טיפולים כאשר מתחילות לראות שיפור הן מתחילות להאמין שזה אכן יכול לעזור להן וברב המקרים יש הצלחה יפה.

מרי – קושי להיכנס להריון

18/06/17- היי, אני לא מאמינה!!..זה הצליח לנו..אני בהריון!!..אין עלייך!!

חגית – בחילות הריון

12/06/17- הי מולי. אחרי הטיפול הרגשתי הרבה הרבה יותר טוב..תודה גדולה (:

רונה – כאבי ראש/מיגרנה

11/05/17- היי מולי, מעדכנת שכמעט ולא כואב הראש כלל!!..תודה רבה!