כאב בפות

כאב פות עלול להיות מלווה בתחושות גרד עז, עיקצוץ, צריבה בשפתי הפות או פתח הנרתיק, יש שהכאב מורגש רק בחדירה או בזמן קיום יחסים ויש שמופיע בלי כל קשר. כאב/ גרד בפות היא אחת הבעיות היותר מטרידות ופוגעות באיכות חייהן של הסובלות ממנה. כאבי פות מסווגים ל: ולוודניה, וסטיבוליטיס, וגיניסמוס.
המאמר הבא מסביר ומפרט את ההבדלים, הגורמים וטיפול טבעי בדיקור סיני:

מהי וולוודיניה
המונח וולווה= פות, דיניה= כאב, זהו מצב מתמשך של אי נוחות מתמדת ו/או כאב כרוני בפות. מאופיין בתחושת בערה, צריבה, דקירה, גירוי מכאיב או עור משופשף באברי המין הנקביים. תחושת הגירוי, מיקומו ומשך הופעתו משתנה מאישה לאישה. הכאב יכול להופיע בכל אזור באיבר המין ולפעמים אף יכול להגיע לאזור פי הטבעת. הכאב יכול להיות קבוע או לסירוגין. לעתים ממוקד ולעתים נרחב יותר. כאשר כאב בפות מופיע לפרק זמן ממושך וללא אבחון של מחלה דלקתית, זיהומית, דרמטולוגית- כגון סבוריאה או כל הפרעה ידועה אחרת, התסמונת נקראת וולוודיניה. כאשר הכאב מתרכז באזור פתח הנרתיק ומופיע במיוחד בזמן קיום יחסי מין, התופעה נקראת וסטיבוליטיס.

וסטיבוליטיס
זהו סוג של כאב פות הממוקד באזור הווסטיבולה – פתח הנרתיק, מורגש בעיקר בעת ניסיון לחדור לנרתיק בעת קיום יחסי מין, החדרת טמפון או בדיקה גניקולוגית. לעתים מקרין לכיוון הדגדגן, המפסעה, הפירנאום ופי הטבעת. התחושות יכולות להיות כה קשות עד שקיום יחסי מין נהיה בלתי אפשרי ואפילו ישיבה, הליכה או לבישת מכנסיים הדוקים יהיו בלתי נסבלים. וסטיבוליטיס מאובחן ע"פ בדיקת רגישות – על ידי מגע קל באזור פתח הנרתיק, אודם ובצקת ברקמה. השם שניתן למחלה מציין רקמה דלקתית, אך לא ברור אם אכן דלקת היא הגורמת לרגישות הגדולה במקום.
וגיניזמוס/ וגיניסמוס
וגיניסמוס מתייחס לכווץ לא רצוני ומתמשך של שרירי רצפת האגן, המביא לכאב בניסיון חדירה לנרתיק, החדירה לנרתיק כואבת ואפילו בלתי אפשרית. וגיניזמוס ו-וולוודיניה יכולים להתקיים בו זמנית או בנפרד זה מזה. למידע מורחב אודות וולוווגיניטיס קרא עוד.
הסיבות והגורמים לכאב בפות, תחושת צריבה, כאב בחדירה ובקיום יחסים
הגורמים אינם ידועים בבירור, ישנן השערות שונות כמו: פציעה או גירוי באחד העצבים של הפות; רגישות יתר מקומית לפטריות הקַנְדִידָה, תגובה אלרגית לחומרים מגרים מן הסביבה (סבון, חומרי חיטוי, נרות, קרמים); רמות גבוהות של גבישי אוֹקסַלַאט בשתן, כיווץ ממושך של שרירי רצפת האגן. ההסבר המקובל יותר כיום: המקור העיקרי לסימפטומים קשור למערכת העצבית- בהפעלת מערכת הכאב, קשור לתהליך דלקתי עצבי מקומי וכן לסף רגישות עצבית נמוך. כמוכן מיוחסים לתופעה הקשר פסיכולוגי והשלכות פסיכולוגיות על הדימוי העצמי, המיניות והזוגיות.

האם כאב בפות היא תופעה נפוצה?
אין נתונים מדויקים על שכיחות הבעיה, הערכה היא כי 5-15% מהנשים סובלות מכאב וגינלי ברמת חומרה משתנה..
הגורמים לכאב פות על פי הרפואה הסינית:
  • "חסימות באנרגיית הכבד"– על פי הרפואה הסינית אנרגיית ה"כבד" אחראית על זרימה תקינה של אנרגיה ודם בגופינו ככלל ובפרט באזורים בהם עובר "המרידיאן של הכבד"- ערוץ אנרגיה – משמע שלוחה של מערכת העצבים. האנרגיה של ערוץ עצבי זה מאד מושפעת ועלולה להיחסם עקב מצבים נפשיים ופיזיים כגון: לחץ/ מתח, חרדה, בעיות בזוגיות, דיכאון,  טראומה נפשית או פיזית כגון: לידה קשה, כירורגיה/ צריבה של הנרתיק וכדומה. כאשר נוצרת חסימה ב"אנרגיית הכבד", אנרגיה ודם לא זורמים בצורה תקינה באזורי הגוף בהם עובר המרידיאן- ביניהם כמובן אזור איברי המין . משום כך מופיע כאב, צריבה או חוסר נוחות באזור הנרתיק, השפתיים וסביבם. כמוכן חסימות בזרימת האנרגיה הכללית עלולות לגרום לדיכוי /שיבוש תפקודי מערכת החיסון והעיכול, לפגוע בתהליכי ניקוז רעלים ופסולת מטבולית מהגוף וכך לגרום לתהליך דלקתי. המוסבר בהרחבה במאמר: פטרייה וגינלית.
  • "חום, לחות ורעילות במחמם תחתון": "חום לחות ורעילות"- ניתן לתרגם בשפת הרפואה הקונבנציונלית כדלקת, תהליך דלקתי או פטרייתי. "מחמם תחתון" – משמע אזור אנרגתי הנמצא בבטן התחתונה וכולל את הכליות ואברי רצפת האגן: רחם, נרתיק, שלפוחית, דרכי השתן וכדומה. סינדרום זה מתבטא בהפרשות מרובות, צהובות או צהבהבות, מלוות בריח רע או הפרשות מעטות וסמיכות, גרד עז ו/או חוסר נוחות שלעתים מלווה בצריבה, דקירות, אדמומיות ורגישות למגע בפתח הנרתיק וכאב בזמן קיום יחסים.
  • "חוסר יין של כבד וכליות" – המושג "יין" כולל: דם, נוזלי גוף שונים, הורמונים נשיים ועוד. כאשר קיים מצב של "חוסר יין" יופיעו תופעות של חום ויובש. ערוצי האנרגיה של הכבד והכליות עוברים וקשורים למערכת הגניטלית לכן יופיעו תופעות של יובש, שריפה ו/או פציעה בנרתיק, גרד קל עד עז ולעתים הפרשות מעטות אך סמיכות. מצב זה לעתים ילווה בתחושת חום פנימי בגוף או בכפות ידיים ורגליים בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב, לפעמים גם יופיעו הזעות לילה ו/או צפצופים באוזניים.

לסיכום, אילו הם הגורמים השכיחים ביותר אך במציאות לא בהכרח יופיעו בנפרד, במקרים רבים מופיעים בשילוב, לכן חשוב להגיע למטפל מנוסה שידע להבדיל ולאבחן את שורש הבעיה ולתת את הטיפול המתאים.

אפשרויות הטיפול הקיימות והמלצות להקלה בתחושות הכאב, הגרד, או צריבה ועיקצוץ
  1. להימנע ממוצרים העלולים לגרום להחמרת הבעיה – להשתמש בתחתוני כותנה וסבונים היפו-אלרגניים, מניעת שימוש בתחתוניות המכילות בשמים, הפסקת גלולות למניעת הריון ועוד.
  2. טיפול מקומי – משחות המכילות סטרואידים, חומר אנטי דלקתי, אנטי פטרייתי, תכשירי אלחוש/ הרדמה (מקומית)- טיפול זה בטוח לשימוש אך מגבלתו העיקרית היא משך הזמן הקצר בו הוא יעיל.
  3. טיפול בכאב – הזרקת אינטרפרון מקומי.
  4. פיזיוטרפיה לרצפת האגן – לשחרור מתח שרירים מוגבר ולימוד האישה לשלוט על שרירי האגן ע"י כיווץ והרפיה לפי רצונה. לעתים נעזרים בביו-פידבק.
  5. טיפול פסיכוסקסואלי – זהו מרכיב חשוב בטיפול. בעבר חשבו שחלק מהאטיולוגיה הוא פסיכולוגי. כיום מקובל שהחלק הפסיכולוגי הוא משני לכאבים. ברוב המקרים ישולב טיפול מיני-קוגניטיבי ועדיף טיפול מיני-זוגי. חשוב לשלב את בן הזוג בטיפול כי גם הוא סובל עקב הכאב ש"הוא גורם" לבת זוגו. במקרים קשים במיוחד ישולב גם טפול פסיכוטרפי.
  6. טיפול ניתוחי – כריתת מוקוזת הוסטיבולום. מדובר בטיפול הנתון לויכוח כיון שהניתוח עלול לגרום לפיברוזיס מקומי משני ועקב כך החמרת הסימפטומים. ברוב המרכזים מקובל לבצע וסטיבולקטומיה רק כשהטיפולים האחרים לא הצליחו.

למרבית התסכול בד"כ טיפולים אלה לא מעלימים את הבעיה לחלוטין ולא מצליחים להביא לרפוי- כך שאותן נשים לא תהיינה תלויות בתרופות. לכן רב הרופאים נותרים חסרי אונים מול הבעיה.

הטיפול בדיקור סיני לכאב בפות:
הטיפול ניתן בהתאם לאבחנה הסינית המפורטת לעיל וכולל דיקור ופורמולת צמחים (במידת הצורך). הטיפול שם דגש על שורש הבעיה ומטרתו להביא לריפוי ואיזון המערכות הפנימיות על ידי:
פתיחה של חסימות אנרגטיות – איזון המע' העצבית הקשורה לאזור הנרתיק ופתח הנרתיק – לשם הורדת הרגישות העצבית הגבוהה. במקביל תורם איזון זה להרגעה הנפשית הכללית.
סילוק "חום לחות ורעילות''- הדיקור והצמחים מעוררים את הגוף לטפל בדלקת המקומית.
חיזוק והזנה של "יין"– למשל וויסות של המערכת ההורמונלית.
הפגת סטרס וחרדה -במקרה של מצב נפשי מעורער- עקב האינטנסיביות היומיומית, חוויה טראומטית או חרדות, אני מוסיפה נקודות שעוזרות לאיזון רגשי – להפחתת סטרס וחרדה. במקרים קשים/ מורכבים כמובן שממליצה לשלב טיפול פסיכותרפי, טיפול מיני או זוגי.

המלצות תזונה

במקביל לטיפול אני ממליצה למטופלות על תזונה בריאה- הכוללת הפחתת סוכרים, הימנעות ממאכלים המכילים קמח לבן ומוצרי חלב המעודדים צמיחה והתרבות של פטריות.

מניסיוני
מגיעות אליי נשים רבות הסובלות זמן רב מכאב וגינאלי מסוג כזה או אחר, ברמות כאב שונות, לאחר שניסו ועברו טיפולים קונבנציונליים רבים ללא הועיל או עם הקלה זמנית בלבד. הן מגיעות מתוך ייאוש, סקפטיות ביותר ולא מתוך אמונה שהטיפול הסיני באמת יעזור להן, כך שמי שחושב ש"צריך להאמין כדי שהטיפול יעבוד" טועה!..ברב המקרים, לאחר שניים עד שלושה טיפולים כאשר מתחילות לראות שיפור הן מתחילות להאמין שזה אכן יכול לעזור להן וברב המקרים יש הצלחה יפה.

גניה- כאב מקרין מישבן לרגל

29/10/18- היי, רציתי לומר לך תודה! אתמול חוללת נס עם הרגל שלי..היום אני הולכת רגיל!!

שני – פוריות

4/09/18- הבטא יצאה 407, את פשוט קוסמת!!! תודה!! אני כל כך מתרגשת!! הכל בזכותך!!!

מיטל- כאב במפסעה ובצקות

30/08/18- היי מולי, אני בשבוע 28, המפשעה כמעט לא מורגשת והבצקות פשוט נעלמו!! והכל בזכות הטיפול שלך!! רב תודות!!